Jak zainstalowac czujnik momentu obrotowego

Jak zainstalować czujnik momentu obrotowego

Instalacja momentomierza obrotowego
Momentomierze są niezwykle precyzyjnymi przyrządami używanymi do zapewnienia maksymalnej wydajności w różnych układach mechanicznych, od samochodowych układów napędowych po turbiny wiatrowe. Inżynierowie poświęcają wiele czasu na staranny dobór odpowiedniego typu momentomierza i taką samą uwagę należy zwrócić na instalację urządzenia w testowanym układzie napędowym. Prawidłowe zainstalowanie przetwornika momentu ma kluczowe znaczenie z dwóch nadrzędnych powodów. Pierwszym jest zmniejszenie niepewności pomiaru, a drugim zmniejszenie ryzyka awarii. Niewłaściwa instalacja mechaniczna może okazać się katastrofalna dla stanowiska testowego, szczególnie w zastosowaniach o wysokiej wartości, w których zaawansowane systemy pomiarowe stanowią zwykle ogromną inwestycję. W tym artykule przekazujemy kilka krótkich wskazówek, jak prawidłowo zainstalować momentomierz i zapewnić jego właściwe działanie.

Pierwszą i potencjalnie najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać jest to, że przetworniki momentu obrotowego są niezwykle czułymi urządzeniami, z którymi należy obchodzić się ostrożnie. Ciężkie czujniki momentu obrotowego o dużych zakresach często mają otwory gwintowane, które można wykorzystać do manewrowania urządzeniem za pomocą śrub oczkowych i pasów. Ponadto podczas transportu wszystkie czujniki powinny być bezpiecznie i odpowiednio zapakowane.
Następną rzeczą, o której należy pamiętać, jest właściwa konstrukcja układu napędowego, która ma ogromny wpływ zarówno na wydajność, jak i czas eksploatacji systemu pomiarowego - przy zachowaniu zaufania do odczytów. Jednym z głównych problemów związanych z obrotowymi czujnikami momentu obrotowego jest to, że umieszczenie czujnika w linii układu napędowego powoduje zwiększenie długości i masy wału przy jednoczesnym zmniejszeniu sztywności. Spowoduje to uzyskanie krytycznej prędkości, przy której wał będzie tracił stabilność. Starając się skrócić wał maksymalnie i instalując przetwornik jak najbliżej łożyska, można uniknąć krytycznych prędkości lub przesunąć je do wyższych, niekrytycznych obszarów. Podobnie ważne jest wyważenie czujnika momentu obrotowego, aby uniknąć uszkodzeń spowodowanych wibracjami.

Istnieje zestaw podstawowych zasad mechanicznych, których należy przestrzegać podczas projektowania układu napędowego i montażu obrotowego czujnika momentu obrotowego, ale należy pamiętać, że różne konfiguracje będą wymagały różnych parametrów mechanicznych, aby osiągnąć maksymalną wydajność. Na przykład: podczas pomiaru szczytowego momentu obrotowego będzie potrzebne skrętnie sztywne sprzęgło zdolne do przekazywania dokładnych informacji o momencie obrotowym przy wysokich obrotach. Jednak w przypadku sygnałów momentu obrotowego o mniejszej prędkości można zmniejszyć sztywność sprzęgła. Zależy to również od rodzaju zastosowanego mocowania - zazwyczaj na łapach lub pływających. Jak wspomniano wcześniej, zawsze najlepiej jest montować czujnik momentu obrotowego jak najbliżej łożyska, aby wyeliminować wibracje, szczególnie w przypadku pływających układów napędowych. Prawidłowe zainstalowanie czujnika momentu obrotowego ma kluczowe znaczenie dla pomyślnego prowadzenia pomiarów. Zdajemy sobie sprawę, że nie ma dwóch identycznych systemów i że przedstawiane sposoby instalacji mogą nie odpowiedzieć na wszystkie pytania. 
Jednak nasz zespół zawsze chętnie służy pomocą - zapraszamy do kontaktu.