Monitoring trakcji - optycznie

Wykrywanie uszkodzeń kół jezdnych w celu ochrony torów, za pomocą tensometrów optycznych przyklejonych do torów i zintegrowanych z systemem pomiarowym. Niezawodna detekcja obecności, prędkości i kierunku jazdy pociągu zapewnia wysokie bezpieczeństwo pasażerów i przewozu towarów. Zastosowanie technologii optycznej pozwala na lokalizację punktów pomiarowych w znacznej odległości od elektroniki pomiarowej, jak również uniknąć wpływu pola elektromagnetycznego na sygnał pomiarowy.

Realizacja:

Monitoring trakcji optycznie 1m
Monitoring trakcji optycznie 2m
Monitoring trakcji optycznie 4m.jpg
Monitoring trakcji optycznie 3m

 

Przykłady wykorzystanych produktów:


K-FS63-Composite

K-FS63CTS

K-FS63LTS

K-FS63RTS

K-FS63WTS

K-FS62-Weldable

K-FS22 DI

K-FS63-Weldable

 

Monitoring trakcji - optycznie
 
Tensometria światłowodowa oparta jest na pomiarze zmiany długości fali świetlnej, przesyłanej za pomocą włókna szklanego i rejestrowanego przez system elektroniki pomiarowej i akwizycji danych zwanym interogatorem optycznym. Tensometria optyczna stworzona została do pomiarów statycznych, w których dynamika pomiaru nie jest priorytetem. HBM Fiber Sensing skonstruowało nowy interrogator S22, który ma możliwości statyczne jak i dynamiczne. Do wyboru mamy przedział pomiędzy 1S/s aż do 1000S/s. 

Realizacje oparte na BraggMETER bazują na innowacyjnej technologii permanentnego skanowania laserowego. Dzięki stałej referencyjnej długości fali światła, możliwa jest ciągła kalibracja w celu zapewnienia dokładności systemu podczas długotrwałej pracy, nawet 24 godziny/dobę. Przemysłowe urządzenia do testów optycznych spełniają warunki niezawodności i wszechstronności. Dzięki swoim parametrom mogą być stosowane  zarówno w testach laboratoryjnych jak i w terenie.  

Cechy szczególne Interogatora S22 
  • Wydajność (jednoczesny pomiar dużej liczby czujników, zakres strojenia szerokopasmowego, 1, 4 lub 8 równoległych kanałów optycznych) 
  • Niezawodność (trwała konstrukcja, stabilny system operacyjny, praca 24/7 w trudnych warunkach) 
  • Programowalny (Ethernet, oprogramowanie BraggMONITOR lub catman®, ułatwiona kontrola dzięki dostępnej aplikacji) 
  • Integrowalny (pełna integracja z innymi produktami poprzez catman® sotftware) 

Monitoring torowiska
Pierwszym z zastosowań tego sprzętu pomiarowego jest detekcja uszkodzeń kół wagonów kolejowych. Aby wykryć wpływ uszkodzonych komponentów jezdnych na tory, przeprowadzono eksperymentalną próbę pomiarową z użyciem tymczasowego systemu FBG. Testy przeprowadzono automatycznie bez reorganizacji ruchu kolejowego. Badania wykonano za pomocą ośmiu przetworników odkształcenia - polimidowych FBG, przytwierdzonych do szyn i zarządzanych przez dynamiczną jednostkę pomiarową BraggSCOPE. Test przeprowadzono poprawnie. System bazujący na algorytmie selektywnym częstotliwościowo, automatycznie namierza uszkodzenia kół, długość i prędkość składu oraz oblicza ilość osi. Powyższe operacje są wynikiem pomiaru obciążenia na torowisku wywołanego ruchem pociągu. Ten system, zastosowany jako permanentny system monitoringu, pozwoli w zdecydowanym stopniu zapobiec zniszczeniu szyn, obniżyć wartość napraw, oraz zwiększać bezpieczeństwo eksploatacji. 
 
Monitoring trakcji elektrycznej
Poprawny kontakt pomiędzy pantografem a przewodem trakcyjnym jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania pociągu. Monitorując siły docisku wspomnianych elementów konstrukcyjnych i przyspieszenia całego składu poprzez optyczne czujniki siły i akcelerometry zainstalowane bezpośrednio w strukturach pantografu możemy kontrolować i zmieniać ustawienia. Dzięki wykorzystaniu czujników światłowodowych, eliminujemy komplikacje związane z negatywnym wpływem pola elektromagnetycznego. Proces odczytu danych polega na pomiarze zmiany długości fali światła, czyli inaczej niż w przypadku technologii opartej na tensometrach elektrooporowych gdzie zmienia się oporność elektryczna. Optyczny system pomiarowy od Hbm Fiber Sensing można wykorzystać do certyfikacji pantografów, pomiaru parametrów napowietrznych linii trakcyjnych oraz zarządzania siłą docisku w ramach kompleksowej automatycznej konfiguracji wraz z analizą pozycji na podstawie mapy w całościowym rozwiązaniu. Dzięki najwyższej klasie przetworników i niezawodnym interogatorom optycznym zapewniamy odpowiednią jakość danych pomiarowych i długoterminową niezawodną pracę.