Projekt HYDROPTERE

Hydroptere to do niedawna najszybszy trimaran poruszany siłą wiatru. Przy niesprzyjających warunkach agresywnego środowiska wody morskiej i prędkości 95 km/h, pomiar drgań, naprężeń płatów nośnych i całej konstrukcji przeprowadzony został za pomocą tensometrów, i wzmacniaczy pomiarowych typu digiCLIP i QuantumX.

Realizacja:

Hydroptere 3m
Hydroptere 4m
Hydroptere 2m
Hydroptere 1m.jpg

 

Przykłady wykorzystanych produktów:


1-CX22B-W

1-LY1x-350

1-CATMAN-AP

1-MX1615B-R

 

Sprzęt pomiarowy HBM zainstalowany na najszybszym jachcie świata.

Nowy rekord prędkości – to jest cel wyścigów w zatoce Hyères w południowej Francji. Siła wiatru uderzająca w załogę przy poziomie 7 stopni w skali Beauforta rozpyla wodę. Natura testuje każdą część tego trimaranu bez litości. Finalnie rekord zostaje pobity.  Hydroptère oficjalnie osiąga prędkość 51,35 węzłów (około 95 km / h). 9 września 2009 zostaje okrzyknięty najszybszym trzykadłubowcem o napędzie żaglowym na świecie na dystansach 500 i 1000 m.

Osiagnięcie to było możliwe dzięki pomysłom jednego człowieka. Alain Thébault od dziesięcioleci dążył do zrealizowania pomysłu o stworzeniu najszybszej żaglówki na świecie - statku tak szybkiego, by wejście w ślizg przypominało fazę lotu nad wodą. Aby zrealizować to marzenie, Thébault sięgnął po najnowsze technologie. Twórcy Hydroptère na nowo odkryli zasady bydowy jachtów.  Optymalna konstrukcja, innowacyjne materiały, nowe zasady budowy oparte zostały o wiele badzń przeprowadzonych w laboratorium oraz na gotowym prototypie w trakcie prób wodnych.  Wszystkim testom przyświecał jeden cel - pobić rekord świata.
Hydrofoil - płat nośny skonstruowany ze specjalnych materiałów odpornych na obciążenia do 45 ton, o zredukowanych oporach hydrodynamicznych – nie powoduje turbulencji w wodzie.
Maszt statku jest wykonany z tytanu i kosztuje jedynie 400 000 euro.
Kadłub jachtu wykonany jest z węgla, żagle są tkane z włókna węglowego.

Aparatura pomiarowa
Zespół Hydroptère świadomie podiął decyzję o pracy na systemie akwizycji danych pomiarowych z rejestratorem danych CX22W z rodziny QuantumX w roli głównej  współpracującym z tensometrami i czujnikami tensometrycznymi firmy HBM. Zainstalowane przetworniki wykazują odporność na zakłócenia związane z  wysoką prędkością, agresywnym środowiskiem chemicznym wody morskiej i wibracji. Niezawodność, precyzja i wysoka jakość sprzętu badawczego są podstawą powodzenia całego projektu. Niezawodność i jakość danych pomiarowych przyczyniła się do optymalizacji stateczności, prędkości, ograniczenia wpływu kawitacji, oporu aerodynamicznego, wibracji i oscylacji, a także wytrzymałości użytego materiału. Cały system do badań – z zainstalowanym modułem WLAN i ekranem dotykowym - jest umiejscowiony na śródokręciu i na bieżąco rejestruje dane pomiarowe uzyskane z wielu punktów na jachcie. Dodatkowo system akwizycji danych pomiarowych został zintegrowany z mobilną siecią radiową. Dostęp do zebranych informacji można łatwo uzyskać z dowolnego miejsca za pomocą przeglądarki internetowej w celu analizy w czasie rzeczywistym wyników przebiegów badań. Sygnalizacja graficzna i dźwiękowa ostrzegają funkcyjnego inżyniera, gdy tylko przekroczone zostaną punkty graniczne tolerancji wartości sygnałów - aby umozliwić szybką i odpowiednią reakcję. 

Damien Colegrave tłumaczy dlaczego  korzystanie z pełnego łańcucha pomiarowego firmy HBM przynosi wiele korzyści: „Tylko dzięki połączeniu tensometrów i precyzyjnej akwizycji danych udało nam się zoptymalizować krytyczne elementy łodzi. Dotychczas nie było dostępnych danych eksperymentalnych dla takiego prototypu. Dlatego zdecydowaliśmy się na wysoce niezawodny system pomiarowy, a zatem na HBM”.